Zoals voorgaande jaren is het mogelijk om op het rennerskwartier te overnachten. Hier wordt een bezoekerscamping gerealiseerd. Bezoekers met een tent kunnen hier gratis overnachten. Bezoekers met caravan of camper betalen 10 Euro als vergoeding voor eventueel gebruik van de stroom. Het gebruik van de toilet en douchemogelijkheden is gratis. Deze worden gedurende het evenement schoongemaakt door de "Jongeren Werkgroep Roemenië" die hier een kleine vergoeding voor vragen. Het is 's ochtends mogelijk om vers brood van de bakker te kopen bij een verkoopstand nabij de molen (8:30 - 10:00).

Het is tevens mogelijk om te overnachten bij een van de campings/hotel in de buurt:

  • S.V.R. camping 't Meesterhuus, Antinkweg 12, tel. nr. 0575-467376. Dit is een camping binnen het circuit.
  • Vakantiewoningen Landgoed 't Zelle, Vierblokkenweg 1a, www.zelle.nl
  • Camping Kom-es-an, Handwijzersdijk 4, www.kom-es-an.nl
  • Groepshotel De Tienhove, Handwijzersdijk 4, www.detienhoeve.nl

 

varsselring2 20140204 1950620994

De Varsselring is een prachtig landelijk gelegen circuit. Het is een spectaculair circuit met langzame haakse hoeken, maar ook met vloeiende, snelle bochten en bochtencombinaties.

2014 - img 3128-900 20140723 1699983346   spectators in the paddock-900 20140210 2063146784

Rondom het gehele circuit heeft u goed zicht op de baan, maar de beste plaats om de races te bekijken is op de gratis hoofdtribune die bij start-finish staat. Vanaf deze tribune heeft u goed zicht op een groot gedeelte van de baan en op de huldiging van de winnaars wat achter de hoofdtribune plaats vindt. Tegenover de hoofdtribune en de VIP-tent staat een videowall waarop beelden van de andere stukken op het circuit te volgen zijn. Achter de hoofdtribune ligt het paddock. Dit paddock is zonder extra kosten voor iedereen te bezoeken.

start-finish and the grandstand in the background-900 20140210 1494125448  start-finish line to the veldermansdbocht-900 20140210 1539689574

Na de start volgen er twee flauwe slingers waarna de eerste echte bocht (Veldermansbocht) komt waarvoor flink geremd moet worden. Vooral wanneer het veld nog compact is levert dit altijd spectaculaire situaties op. Wanneer er een ongeval is in de eerste ronde dan is het 9 van de 10 keer in deze bocht.

grandstand in the veldermansbocht-900 20140210 1532215401  accelerating out of the veldermansbocht-900 20140210 1738272322

Omdat dit zo'n spectaculaire plaats is, staat er een gratis tribune in deze bocht. Voor de rijders is het belangrijk om de Veldermansbocht goed te nemen, want na de Veldmansbocht volgt het snelste stuk van het circuit. Met snelheden tot wel 280 km/h is dit een belangrijke plaats om in te halen.

Na het snelste gedeelte van het circuit moet er flink geremd worden voor de van Manenbocht. Deze bocht wordt met zo'n 70 km/h genomen. Na de van Manenbocht volgt er weer een recht stuk tot aan een mooie bochtencombinatie, de Kloosterbocht en ten Havebocht. De rijders moeten hier de motoren vijf keer snel achter elkaar naar links en naar rechts gooien.

kloosterbocht kopie-900 20140210 1666457734   ten havebocht-900 20140210 1430312494

Na de ten Havebocht gaan de rijders flink in de remmen voor de langzaamste bocht van het circuit. Deze bocht, Boschbocht, wordt in de eerste versnelling genomen. Rijders komen in deze bocht nog wel eens in de verleiding om te hard te remmen waardoor het voorwiel wegschuift of te vroeg op het gas te gaan wat leidt tot een highsider.

boschbocht-900 20140210 1374731328

Na de Boschbocht komen een aantal zeer snelle slingers waar je als rijder een groot hart moet hebben. De rijder met het grootste hart zal als eerste uit de laatste slinger komen waarna de rijders moeten remmen voor de Molenbocht. Aangezien dit de laatste bocht is voor start – finish is dit een bocht die zowel berucht als beroemd is bij rijders.

last fast curve before the molenbocht-900 20140210 1795677252 braking before the molenbocht-900 20140210 2003156742 molenbocht-to-start-finish 2014-348-900 20140722 1874468908

In het verleden hebben vele rijders in deze bocht de race naar zich toe getrokken of juist verloren. Dat is ook de reden dat hier een tribune staat. En na minder dan twee minuten passeren de rijders start – finish weer.

start-finish line-900 20140210 1528431720  the paddock and hamove mill-900 20140210 1506930139

Al jaren werkt HAMOVE met twee commentatoren die op verschillende plaatsen langs het circuit staan. Een bij start / finish en een achterop het circuit. Beide commentatoren staan op punten waarbij zij goed zicht hebben op de baan, zodat het publiek goed op de hoogte gehouden wordt van de ontwikkelingen op het circuit.

rr = ronderecord
CR = Circuitrecord

jaar naam tijd
Dutch Moto3 / 125cc
2013 Thomas van Leeuwen 2.05.116
2012 Bryan Schouten 2.01.613
2011 Jerry van de Bunt 2.08.577
2010 Jerry van de Bunt 2.03.213
2009 Michael van der Mark 2.01.042
2008 Henk de Ruiter 2.07,039
2006 Gert-Jan Kok 2.04.884
2005 Adri den Bekker 2.02.710
2004 Mark van Kreij 2.00.352 (rr)
250cc
2008 Frank Bakker 1.56,019
2007 Hans Smees 1.53,686
2006 Hans Smees 1.53.633
2005 Hans Smees 1.52.563 (rr)
Supersport ONK / Benecup
2015 Chris Nobel 1.53.507
2014 Davy Thoonen 1.51.656
2013 Raymond Schouten 1.52.452
2012 Stuart Voskamp 1.50.569
2011 Leon Bovee 1.50.492
2010 Raymond Schouten 1.49.452 (rr)
SS 600
2009 Kervin Bos 1.50.263
2008 Raymond Schouten 1.51,455
2007 Arie Vos 1.50,417
2006 Arie Vos 1.51.036
2005 Barry Veneman 1.50.083
2004 Barry Veneman 1.51.297
2003 Barry Veneman 1.52.624
2002 Torleif Hartelman 1.53.795
      
2015 Peter Schalken 1.48.832
2014 Arie Vos 1.45.633 (CR)
gem. 166.244 km
2013 Danny de Boer 1.47.775
2012 Kevin Valk 1.47.917
2011 Arie Vos 1.46.547
2010 Bob Withag 1.47.812
2009 Gareth Jones (Aus) 1.46.878
2008 Sepp Vermonden (B) 1.47,959
2007 Arie Vos 1.48,468
2006 Barry Veneman 1.50.094
2005 Ron van Steenbergen 1.50.075
2004 Paul Mooyman 1.50.419
IRRC Superbike
2015 Sebastien Le Grelle 1.48.417
2014 Arie Vos 1.46.727 (rr)
gem 164.539 km
2013 Didier Grams (D) 1.48.430
2012 Frank Bakker 1.48.387
2011 Didier Grams (D) 1.47.825
2010 Didier Grams (D) 1.49.140
3 Landen cup
2009 Stefan Demeulemeester (B) 1.48.486
2008 Alex Verleye (B) 1.48,711
2007 Denny Lannoo (B) 1.51,030
2006 Denny Lannoo (B) 1.51.895
2005 Kris Jennes (B) 1.51.693
2004 Robert Menzen 1.51.572
2003 Sebastiën Legrelle (B) 1.51.288
IRRC SS 600
2015 Cliff Kloots 1.53.181
2014 Laurent Hoffmann (D) 1.52.892 (rr)
gem 155.554 km
Classics
2015 Luke Notton 2.05.304 (rr)
2014 Luke Notton 2.09.387
2013 Jarno Jonker 2.16.436
2012 Jan Frank Bakker 2.12.730
2011 Jan Frank Bakker 2.14.941
2010 Jarno Jonker 2.13.096
2004 Adrie de Ridder 2.11.854
Sidecars ONK/Benecup
2015 Bennie Streuer en Geert Koerts 1.56.416
2014 Tim Reeves en Gregory Gluze 1.54.874 (rr)
gem 152.870 km
2013 Sean Hagerty (GB) en Calum Lawson (GB) 1.57.911
2012 Kees Kantrop en Gerard Daalhuize 1.58.925
2011 Bennie Streuer en Kees Endeveld 1.58.295
2010 Colin Nicholson (GB) en Jarno van Lith 1.58.783
2009 Colin Nicholson (GB) en Jarno van Lith 1.59.626
2008 Jan Bevers en Ron Vermeer 2.01,684
2007 Patrick Hanquet (B) en Gunter Verbrugge (B) 2.01,760
2005 Martien en Tonnie van Gils 1.59.240
2003 Martien en Tonnie van Gils 1.59.358
2002 Martien en Tonnie van Gils 2.12.380
ICGP 250cc
2014 Werner Reuberger 2.08.615 (rr)
2009 Steve Clark (AU) 2.13.539
2008 Eric Saul (FR) 2.09,178 (rr)
2007 Nigel Palmer (ZA) 2.09,972
ICGP 350cc
2014 Guy Bertin 2.01.668 (rr)
2009 Lea Gourlay (GB) 2.01.979
2008 Ian Simpson (GB-SCT) 2.03,907
2007 Jean Paul Lecointe (FR) 2.05,670
50cc
2014 Adri den Bekker 2.32.336 (rr)