Raceklassen
Raceklassen zijn nog onder voorbehoud van wijzigingen.
- IRRC SBK
- IRRC SSP
- Benelux Trophy SBK
- Benelux Trophy SSP
- Northern Sidecar Cup
- 2-stroke 125cc, 250cc en 500cc
- NK Classics-IHRO
- Camathias Cup
- Belgian Twin Trophy
International Road Racing Championship (IRRC)
In 2003 is HAMOVE samen met de organisatoren uit Oostende (België) en Frohburg (Duitsland) de 3 landen cup gestart. Na het 7 keer succesvol georganiseerd te hebben, was het tijd voor verandering. Zoals de naam is veranderd in International Road Racing Championship, afgekort IRRC.
Het doel blijft hetzelfde, het organiseren van een competitie op stratencircuits en de organisatie is nog steeds in handen van de drie in de intro genoemde clubs. De naamsverandering was in 2010 niet het enige, zo zijn er drie straten circuits bijgekomen. Vanaf heden kan iedereen met een licentie in de Superbike- en of Supersportklasse inschrijven. De organisatie heeft hiervoor gekozen, omdat ook coureurs uit de niet organiserende landen hebben aangegeven mee te willen rijden. Het maximaal toelaatbare aantal coureurs aan de start blijft dertig. De SBK en SSP worden apart gehuldigd. Wanneer het schema met het prijzengeld is vastgesteld, zal dit op de IRRC.EU site komen te staan. Winst in de IRRC dekt dus al een flink deel van jou begroting.
Geïnteresseerd om in deze competitie mee te rijden? Meer informatie over de IRRC is te vinden op de website www.irrc.eu
Benelux Trophy Superbikes (voorheen BeNeCup)
De koningsklasse in de Nederlandse en Belgische wegracesport. Een klassen met toekomstige en oud WK-rijders. De laatste jaren zijn verschillende kampioenen doorgestroomd richting het IDM en BSB.
Benelux Trophy Supersport (voorheen BeNeCup)
De klasse die al vele kampioenen voort heeft gebracht die op wereldniveau goed meekunnen. Het is de ideale opstap richting de Dutch Superbikes of een stapje hoger in Europa of op WK-niveau.
Northern Sidecar Cup
Dat wegracen geen individuele sport is bewijzen de zijspannen al jaren. Zij zorgen voor grote internationale velden, zodat er niet alleen om de kop wordt gestreden maar ook om plaats twintig. Dat de races in Hengelo nog aantrekkelijk zijn voor wereldkampioenen bewees de zijspanwereldkampioen van 2012 Tim Reeves. Hij reed namelijk in Hengelo mee ter voorbereiding van zijn deelname aan de TT op Man.
NK Classics-IHRO
Vele bezoekers denken bij het horen van deze viertakt machines terug aan vervlogen tijden. Maar dat die tijden niet helemaal vervlogen zijn, laten de rijders in deze klasse elk jaar in Hengelo zien.
2-Stroke 125cc, 250cc en 500cc
In 2017 vierden we ons 50-jarig jubileum met onder andere de 'terugkeer van de twee-takten'. Speciaal voor die speciale editie stonden de 125cc, 250cc en 500cc tweetakten aan de start. Nostalgie op de Varsseling! Ook dit jaar, in 2018, verwelkomen we deze klassen weer aan de start. Opgave en informatie voor deelname in de tweetaktklasse:
Camathias Cup
De Camathias Cup is de europese classic sidecar competitie.
De 'Camathias Challenge' ontleent zijn naam aan de helaas te vroeg overleden Zwitserse zijspancoureur Florian Camathias – geboren in Wittenbach op 23 maart 1924 en gecrasht op Brands Hatch op 10 oktober 1965. Camathias/Ducret raakten in de Clearways Bend in een slip en belandden in een sloot. Ze werden met ernstige verwondingen opgenomen in het ziekenhuis, waar Florian Camathias een dag later overleed.
De Camathias Cup bestaat uit coureurs en bakkenisten uit Engeland, Frankrijk, Belgie, Duitsland, Schotland, Isle of Man en uiteraard Nederland. Er zijn 6 Nederlandse zijspanteams vertegenwoordigd in de competitie. Met combinaties van vrienden, partners, mannen en vrouwen. De competitie wordt verreden over zes ronden verdeeld over straten – en permanente circuits in Europa waaronder ook Isle of Man. De typisch classic manier van de bakkenisten om ‘voor’ uit te hangen is een ware publiekstrekker.