Circuit "de Varsselring"
Overnachtings mogelijkheden
Zoals voorgaande jaren is het mogelijk om op het rennerskwartier te overnachten. Hier wordt een bezoekerscamping gerealiseerd. Bezoekers met een tent kunnen hier gratis overnachten. Bezoekers met caravan of camper betalen 15 Euro per persoon om van de camping gebruik te maken. Het gebruik van de toilet en douchemogelijkheden is gratis. Deze worden gedurende het evenement schoongemaakt door vrijwilligers die hier een kleine vergoeding voor vragen. Het is 's ochtends mogelijk om vers brood van de bakker te kopen bij een verkoopstand nabij de molen (8:30 - 10:00).
Het is tevens mogelijk om te overnachten bij een van de campings/hotel in de buurt:
- S.V.R. camping 't Meesterhuus, Antinkweg 12, tel. nr. 0575-467376. Dit is een camping binnen het circuit.
- Vakantiewoningen Landgoed 't Zelle, Vierblokkenweg 1a, www.zelle.nl
- Camping Kom-es-an, Handwijzersdijk 4, www.kom-es-an.nl
- Groepshotel De Tienhove, Handwijzersdijk 4, www.detienhoeve.nl
Mooie kijkplaatsen

De Varsselring is een prachtig landelijk gelegen circuit. Het is een spectaculair circuit met langzame haakse hoeken, maar ook met vloeiende, snelle bochten en bochtencombinaties.
Rondom het gehele circuit heeft u goed zicht op de baan, maar de beste plaats om de races te bekijken is op de gratis hoofdtribune die bij start-finish staat. Vanaf deze tribune heeft u goed zicht op een groot gedeelte van de baan en op de huldiging van de winnaars wat achter de hoofdtribune plaats vindt. Tegenover de hoofdtribune en de VIP-tent staat een videowall waarop beelden van de andere stukken op het circuit te volgen zijn. Achter de hoofdtribune ligt het paddock. Dit paddock is zonder extra kosten voor iedereen te bezoeken.


Na de start volgen er twee flauwe slingers waarna de eerste echte bocht (Veldermansbocht) komt waarvoor flink geremd moet worden. Vooral wanneer het veld nog compact is levert dit altijd spectaculaire situaties op. Wanneer er een ongeval is in de eerste ronde dan is het 9 van de 10 keer in deze bocht.
Omdat dit zo'n spectaculaire plaats is, staat er een gratis tribune in deze bocht. Voor de rijders is het belangrijk om de Veldermansbocht goed te nemen, want na de Veldmansbocht volgt het snelste stuk van het circuit. Met snelheden tot wel 280 km/h is dit een belangrijke plaats om in te halen.
Na het snelste gedeelte van het circuit moet er flink geremd worden voor de van Manenbocht. Deze bocht wordt met zo'n 70 km/h genomen. Na de van Manenbocht volgt er weer een recht stuk tot aan een mooie bochtencombinatie, de Kloosterbocht en ten Havebocht. De rijders moeten hier de motoren vijf keer snel achter elkaar naar links en naar rechts gooien.
Na de ten Havebocht gaan de rijders flink in de remmen voor de langzaamste bocht van het circuit. Deze bocht, Boschbocht, wordt in de eerste versnelling genomen. Rijders komen in deze bocht nog wel eens in de verleiding om te hard te remmen waardoor het voorwiel wegschuift of te vroeg op het gas te gaan wat leidt tot een highsider.
Na de Boschbocht komen een aantal zeer snelle slingers waar je als rijder een groot hart moet hebben. De rijder met het grootste hart zal als eerste uit de laatste slinger komen waarna de rijders moeten remmen voor de Molenbocht. Aangezien dit de laatste bocht is voor start – finish is dit een bocht die zowel berucht als beroemd is bij rijders.
In het verleden hebben vele rijders in deze bocht de race naar zich toe getrokken of juist verloren. Dat is ook de reden dat hier een tribune staat. En na minder dan twee minuten passeren de rijders start – finish weer.
Al jaren werkt HAMOVE met twee commentatoren die op verschillende plaatsen langs het circuit staan. Een bij start / finish en een achterop het circuit. Beide commentatoren staan op punten waarbij zij goed zicht hebben op de baan, zodat het publiek goed op de hoogte gehouden wordt van de ontwikkelingen op het circuit.
Ronderecords Varsselring
rr = ronderecord
CR = Circuitrecord
Jaar | Naam | Tijd |
Dutch Moto3 / 125cc | ||
2013 | Thomas van Leeuwen | 2.05.116 |
2012 | Bryan Schouten | 2.01.613 |
2011 | Jerry van de Bunt | 2.08.577 |
2010 | Jerry van de Bunt | 2.03.213 |
2009 | Michael van der Mark | 2.01.042 |
2008 | Henk de Ruiter | 2.07,039 |
2006 | Gert-Jan Kok | 2.04.884 |
2005 | Adri den Bekker | 2.02.710 |
2004 | Mark van Kreij | 2.00.352 (rr) gem. 145,912 km/h |
250cc | ||
2008 | Frank Bakker | 1.56,019 |
2007 | Hans Smees | 1.53,686 |
2006 | Hans Smees | 1.53.633 |
2005 | Hans Smees | 1.52.563 (rr) gem. 156,009 km/h |
Supersport ONK / Benecup / BeNeLux Trophy | ||
2021 | Ilja Caljouw | 1.52.037 |
2019 | Ilja Caljouw | 1.53.096 |
2018 | Thijs Peeters | 1.52.008 |
2017 | Davy Thoonen | 1.53.148 |
2016 | Lesley ten Tusscher | 1.51.420 |
2015 | Chris Nobel | 1.53.507 |
2014 | Davy Thoonen | 1.51.656 |
2013 | Raymond Schouten | 1.52.452 |
2012 | Stuart Voskamp | 1.50.569 |
2011 | Leon Bovee | 1.50.492 |
2010 | Raymond Schouten | 1.49.452 (rr) gem. 160,443 km/h |
Superbike ONK / Benecup / BeNeLux Trophy | ||
2021 | Davy Thoonen | 1.47.830 |
2019 | Didier Grams | 1.48.023 |
2018 | Nigel Walraven | 1.45.672 |
2017 | Didier Grams | 1.47.764 |
2016 | Vincent Lonbois | 1.46.442 |
2015 | Peter Schalken | 1.48.832 |
2014 | Arie Vos | 1.45.633 |
2013 | Danny de Boer | 1.47.775 |
2012 | Kevin Valk | 1.47.917 |
2011 | Arie Vos | 1.46.547 (rr) gem. 166,244 km/h |
2010 | Bob Withag | 1.47.812 |
2009 | Gareth Jones (Aus) | 1.46.878 |
2008 | Sepp Vermonden (B) | 1.47,959 |
2007 | Arie Vos | 1.48,468 |
2006 | Barry Veneman | 1.50.094 |
2005 | Ron van Steenbergen | 1.50.075 |
2004 | Paul Mooyman | 1.50.419 |
IRRC Superbike | ||
2021 | Didier Grams | 1.46.097 |
2019 | Davey Todd | 1.46.555 |
2018 | Nigel Walraven | 1.45.480 (CR) gem. 166.485 km/h |
2017 | Sebastien Le Grelle | 1.46.678 |
2016 | Vincent Lonbois | 1.46.678 |
2015 | Sebastien Le Grelle | 1.48.417 |
2014 | Arie Vos | 1.46.727 |
2013 | Didier Grams (D) | 1.48.430 |
2012 | Frank Bakker | 1.48.387 |
2011 | Didier Grams (D) | 1.47.825 |
2010 | Didier Grams (D) | 1.49.140 |
IRRC Supersport | ||
2021 | Pierre Yves Bian | 1.51.416 |
2019 | Laurent Hofman | 1.51.573 |
2018 | Matthieu Lagrive | 1.51.461 |
2017 | Joey den Besten | 1.51.368 (rr) gem. 157,683 km/h |
2016 | Mark Cerveny | 1.51.828 |
2015 | Cliff Kloots | 1.53.181 |
2014 | Laurent Hoffman | 1.52.892 |
Twin Trophy | ||
2021 | Andrea Majola | 1.56.927 (rr) gem. 150,186 km/h |
2019 | Marcel Zuurbier | 2.00.275 (rr) |
Classics | ||
2021 | Bart Crauwels | 2.11.129 |
2019 | Marc Beltman | 2.11.605 |
2018 | Jan Frank Bakker | 2.17.373 |
2017 | Marc Beltman | 2.12.867 |
2016 | Luke Notton | 2.09.287 |
2015 | Luke Notton | 2.05.304 (rr) gem. 140,146 km/h |
2014 | Luke Notton | 2.09.387 |
2013 | Jarno Jonker | 2.16.436 |
2012 | Jan Frank Bakker | 2.12.730 |
2011 | Jan Frank Bakker | 2.14.941 |
2010 | Jarno Jonker | 2.13.096 |
2004 | Adrie de Ridder | 2.11.854 |
Sidecars ONK/Benecup | ||
2021 | Hilbert Talens & Frank Claeys | 1.59.982 |
2019 | Bennie Streuer & Kevin Rouseau | 2.00.599 |
2018 | Bennie Streuer & Gerard Daalhuizen | 1.56.560 |
2017 | Colin Nicholson en Ilse de Haas | 2.00.204 |
2016 | Kees Kentrop en Danny de Haas | 1.59.328 |
2015 | Bennie Streuer en Geert Koerts | 1.56.416 |
2014 | Tim Reeves en Gregory Gluze | 1.54.874 (rr) gem. 152,870 km/h |
2013 | Sean Hagerty (GB) en Calum Lawson (GB) | 1.57.911 |
2012 | Kees Kantrop en Gerard Daalhuize | 1.58.925 |
2011 | Bennie Streuer en Kees Endeveld | 1.58.295 |
2010 | Colin Nicholson (GB) en Jarno van Lith | 1.58.783 |
2009 | Colin Nicholson (GB) en Jarno van Lith | 1.59.626 |
2008 | Jan Bevers en Ron Vermeer | 2.01,684 |
2007 | Patrick Hanquet (B) en Gunter Verbrugge (B) | 2.01,760 |
2005 | Martien en Tonnie van Gils | 1.59.240 |
2003 | Martien en Tonnie van Gils | 1.59.358 |
2002 | Martien en Tonnie van Gils | 2.12.380 |
ICGP 250cc | ||
2014 | Werner Reuberger | 2.08.615 (rr) gem. 136,538 km/h |
2009 | Steve Clark (AU) | 2.13.539 |
2008 | Eric Saul (FR) | 2.09,178 |
2007 | Nigel Palmer (ZA) | 2.09,972 |
ICGP 350cc | ||
2014 | Guy Bertin | 2.01.668 (rr) gem. 144,334 km/h |
2009 | Lea Gourlay (GB) | 2.01.979 |
2008 | Ian Simpson (GB-SCT) | 2.03,907 |
2007 | Jean Paul Lecointe (FR) | 2.05,670 |
2-stroke | ||
2019 | Luke Notton | 2.03.513 (rr) gem. 142,178 km/h |
2018 | Luke Notton | 2.05.906 |
2017 | Hendrik Volt | 2.03.948 |
50cc | ||
2014 | Adri den Bekker | 2.32.336 (rr) |
Camathias Cup | ||
2021 | Tim Reeves en Ilse de Haas | 2.22.412 |
2019 | Hendrik Jonker en Patricia Visscher | 2.22.375 |
2018 | Hendrik Jonker en Rebecca Sirrell | 2.23.677 |
2017 | Mike Bellaby en Dave Gristwood | 2.19.457 (rr) gem. 125,923 km/h |
2016 | Hendrik Jonker en Kim Dossche | 2.23.593 |