Geschiedenis
Van toen tot nu
Tijdens een ledenvergadering begin jaren 60 is er eens geopperd om een race te organiseren in Hengelo. Daaruit zijn de welbekende wegraces voortgevloeid.
1967 - 1969
Het heeft tot 1967 geduurd voordat het zo ver was. De eerste races werden op 19 en 20 augustus georganiseerd.
Ter bescherming van gevallen rijders werden er strobalen gekocht in Frankrijk. De strobalen in Hengelo en omgeving waren namelijk te klein. Zo'n 10.000 bezoekers kwamen er op 20 augustus naar Hengelo. De vereniging was tevreden en de bezoekers, rijders en pers waren lovend over de races en spraken over een aanwinst voor de wegracerij. In de begin jaren werd gesproken over circuit Varssel. De huidige naam, Varsselring, heeft het circuit in 1969 gekregen.
1970 - 1979
De eerste drie jaren zijn er alleen maar nationale races verreden op de Varsselring. In 1970 werden de races internationaal. Tijdens de eerste editie was er ook pers uit Engeland en Duitsland aanwezig. Zij waren net als de Nederlandse pers positief over de races en de organisatie. Het aantal GP-rijders dat in Hengelo aan de start stond groeide en groeide. Zo stonden in de eerste helft van de jaren zeventig o.a. Barry Sheene, Jan de Vries, Jarno Saarinen, Teuvo Länsivuori, Kent Andersson, Bruno Kneubühler, Takazumi Katajama, Anton Mang, Dieter Braun en Wil Hartog aan de start.
In 1975 was er een conflict tussen de HAMOVE en de KNMV betreft het programma. Toen er uiteindelijk toch een oplossing kwam was het te laat om nog rijders te contracteren waardoor HAMOVE bij haar standpunt bleef: geen races in 1975.
In 1976 werd er voor het eerst in het voorjaar gereden en dat op tweede paasdag. Het bleek een fantastische zet van Hamove, want die dag mocht de vereniging het dubbele aantal toeschouwers verwelkomen dan normaal het geval was. Meer dan 20.000 betalende bezoekers kwamen af op de wegraces.
Een record dat tot op de dag van vandaag staat. Tijdens de prijsuitreiking, die 's avonds plaats vond bij hotel Leemreis, liet Takazumi Katayama zien dat hij meer kon dan motorraces. Hij speelde namelijk gitaar voor het aanwezige publiek.
Het weer speelde in 1977, 1978 en 1979 behoorlijk parten. Het was namelijk koud en natte edities. Door het koude en natte wegdek vielen er ook veel valpartijen te noteren. De Engelse actrice Joanna Lumley 'Purdey' verzorgde in 1978 de huldiging. Zij had het zo koud dat zij zei dat haar tanden totaal bevroren waren. Ondanks het zeer slechte weer kwamen er in 1978 toch nog 16.000 bezoekers naar Hengelo.
Een aantal van de rijders die in de twee helft van de jaren zeventig in Hengelo hebben gereden zijn Jon Ekerold, Bruno Kneubühler, Pekka Nurmi, Marcel Ankone, Pentti Korhonen, Alan North, Alex George, Jack Middelburg, Takazumi Katayama, Churijo Tateno, Anton Mang, Jack Findley, Tom Herron, Boet van Dulmen, Reinhold Roth, Eero Hyvärinen en Hans Spaan.
1980 – 1989
In 1981 was Hengelo wereldnieuws. Takazumi Katayama was namelijk in Hengelo aanwezig met een prototype Honda viercilinder met ovale zuigers. Het blok haalde een toerental van 22.000 toeren per minuut. Het was echter geen succes. Zowel tijdens de trainingen als tijdens de wedstrijden niet. Dat ondanks de aanwezigheid van zes Japanse technici.
De volgende bekende rijders hebben allemaal in Hengelo gereden in de eerste helft van de jaren tachtig: Chas Mortimer, Pekka Nurmi, Jon Ekerold, Seppo Rossi, Eero Hyvärinen, Alfred Waibel, John Woodley, Alan North, Jack Middelburg, Boet van Dulmen, Hans Spaan, Gustav Reiner, Hans Müller, Jean-Francois Balde, Martin Wimmer, Greame McGregor, Graziano Rossi, Greame Crosby, Christian Sarron, Anton Mang, Manfred Herweh, Harald Eckl en Bruno Kneubühler
Voor de organisatie werd het steeds lastiger om GP-rijders aan de start te krijgen. Vooral de rijders die actief zijn in de 250cc en 500cc klasse. Daarom werd er half jaren tachtig gezocht naar een alternatief. De organisatie kwam uit bij de zijspanklasse. In 1985 stond de gehele top vijf uit het WK van 1984 aan de start. Het startgeld voor deze rijders was hetzelfde als voor twee 500cc GP-rijders. De top vijf uit 1984 was: Egbert Streurer and Bernard Schnieders, Werner Schwärzel and Andreas Huber, Alain Michel and Jean-Marc Fresc, Rolf Biland and Kurt Waltisperg, Derek Jones and Brian Ayres. De rijders wisten waarvoor zij naar Hengelo waren gekomen, namelijk om er een fantastische show van te maken.
In 1987 stonden er voor het eerst twee rijders uit de gemeente Hengelo aan de start, te weten Gerard Slotboom uit Hengelo en woonachtig aan het circuit en Marcel Menting uit Keijenborg. Net als de Doetinchemmer Harald Massen reden zij in de Yamaha TZR cup. Net als halverwege jaren tachtig bleven ook eind jaren tachtig de zijspannen de grote publiekstrekkers.
In de tweede helft van de jaren tachtig hebben de volgende bekende rijders in Hengelo gereden: Reinhold Roth, Harald Eckl, Niall Mackenzie, Frank Wagner, Hans Spaan, Wolfgang von Muralt, Eero Hyvärinen, Gustav Reiner, Bruno Kneubühler, Didier de Radigues, Markus and Urs Egloff, Steve Webster and Tony Hewitt, Steve Abbot and Shaun Smith, Rolf Steinhauser and Bruno Hiller, Wilco Zeelenberg, Jurgen en Patrick van den Goorbergh.
1990 – 1999
Omdat het steeds lastiger werd om internationale wedstrijden te organiseren werd er in 1993 begonnen met het ONK (Open Nederland Kampioenschap). In 1994 heeft HAMOVE een bijeenkomst bijgewoond in Amsterdam. Het plan was namelijk om een WK cyclus te beginnen op stratencircuit. Zowel de FIM als de KNMV was niet enthousiast waardoor het plan niet verder van de grond is gekomen, maar wie weet wat de toekomst brengt.
In 1994 is er voor het laatst op tweede paasdag gereden. Uit de statistieken bleek namelijk dat meer dan 70% van de tweede paasdagen verregend waren en dit jaar was het niet veel beter. Op crossgebied hadden HAMOVE-leden al vele successen beleefd, maar in de wegrace niet. Mile Pajic (Supersport 600) en Hans Smees (MUZ Skorpion Cup) brachten hier in 1997 verandering in. Zij waren de eerste HAMOVE-leden die Nederlands kampioen werden in een wegrace discipline. Een jaar later herhaalde de in Hengelo woonachtige Torleif Hartelman dit nog eens. Hij werd Nederlands kampioen in de Supersport 600 klasse.
Bekende rijders die in Hengelo reden in de jaren negentig waren Ralf Waldman, Stefan Dörflinger, Loek Bodelier, Dirk Raudies, Hans Spaan, Alfred Waibel, Patrick and Jurgen van den Goorbergh, Wilco Zeelenberg, Cees Doorakkers, Arie Molenaar, Ian Lougher, Steve Webster and Garvin Simmons, Egbert Streuer and Harrie Hofsteenge, Koji Takada, Stephane Mertens en Jeffry de Vries.
2000 – 2015
In het najaar van 2002 kwam HAMOVE met het idee om een internationale klasse op stratencircuit in het leven te roepen. Er werd contact gezocht met twee organiseren in Duitsland en België, te weten Frohburg en Oostende. Zij staken de koppen bij elkaar en in de winter van 2003 zag een nieuwe internationale klasse op stratencircuit het levenslicht: de 3 landen cup.
Tien Nederlandse rijders namen het op tegen tien Duitse en tien Belgische rijders. Er werden twee manches verreden in een raceweekend, wat het totaal op zes manches bracht. Na een aantal jaren georganiseerd te hebben vonden de drie clubs dat het internationaler moest.
Zo zag in 2010 de IRRC (International Road Racing Championship) het levenslicht. Het was nu ook voor andere nationaliteiten mogelijk om mee te doen en het aantal circuit waarop gereden werd breidde zich uit. De aflopen jaren hebben naast de rijders uit Nederland, België en Duitsland ook rijders meegedaan uit Ierland, Engeland, Hongarije, Tsjechië, Denemarken, Slowakije, Zwitserland, Finland, Frankrijk en Liechtenstein.
In 2006 is er voor het eerst een officiële Europese (UEM) cup verreden in Hengelo. De European Women's Cup verreed namelijk een van haar kampioenschapswedstrijden op de Varsselring. De Duitse rijdster Nina Prinz won met overmacht de Superbike wedstrijd. De Italiaanse Chiara Valentini won de Supersport race nadat Iris ten Katen gediskwalificeerd werd door een te dun raceruitje.
De laatste jaren combineert de HAMOVE-wedstrijden voor het IRRC, BeNeCup, ONK en BK (Belgisch Kampioenschap) met andere klassen, zoals de ICGP (International Classic Grand Prix) en de 50cc Classic European Cup.
Alle Nederlandse talenten, Michael van de Mark, Jasper Iwema, Scott Deroue, Joey Litjens en Raymond Schouten, die de laatste jaren doorgebroken zijn hebben ook in Hengelo gereden. Maar ook Gino Rea en de zijspanwereldkampioen van 2012 en 2014 Tim Reeves.
2015 - Nu
De laatste jaren is het prestigieuze IRRC-kampioenschap het spektakel stuk van de internationale Road Races in Hengelo GLD. Er wordt zowel in de Superbike als Supersport categorie gestreden op verschillende stratencircuits door Europa. Uit dit kampioenschap vloeien vele internationale talenten waaronder Danny Webb, Davey Todd maar ook David Datzer en Vincent Lonbois.
De raceweekenden op de Varsselring staan garant voor actie. De laatste jaren zien we een vol programma met maarliefst negen verschillende raceklasses. Zo zien we ook de Benelux Trophy Superbike en Supersport. In dit kampioenschap wordt om elke meter gestreden zowel op permanente als semipermanente circuits.
Ook voor de zijspanliefhebbers is er genoeg vertier met de Northern Sidecar Cup en de Camathias Cup. Met veel internationale deelname, mooie gevechten op de baan en veel gezelligheid is er veel actie op drie wielen te bewonderen. Een bijzonder mooi schouwspel waarbij bakkenisten over het asfalt glijden en de duo’s met een razend tempo over het stratencircuit heen gaan.
Verder zien we traditiegetrouw de NK Classic IHRO aan de start. Deze oude Grand-Prix motorfietsen zijn niet weg te denken bij de wegraces van de Hamove. Daarnaast zien ook de tweetakten en Belgian Twin Trophy aan de start tijdens de internationale wegraces.
Fotografie: Jan Burgers, Toon Kannekens, Henk & Damon Teerink